Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.08.2008 17:56 - Що е то квартален хакер (КХ)
Автор: ricetek Категория: Технологии   
Прочетен: 30838 Коментари: 46 Гласове:
0

Последна промяна: 17.08.2008 18:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
Ето ви още един "бисер", който дълго си отлежаваше в уърд файлчето
  Tози текст е нещо, което исках да напиша много отдавна, но просто не ми идваше музата. Е, тази вечер тя ме посети и то със страшна сила.
  Преди известно време имах удоволствието да поработя във фирма за асемблиране на компютри. Видях уникални примери на отношение към и работа с Уиндоус. Последният напоследък се изписва също като Линдоус, Линдолс, Уиндолс и пр. (бел. авт.).  Там аз забелязах съществуването на една специфична прослойка в компютърждийското къмюнити. Това е прослойката на Кварталния хакер, когото за по-кратко, в настоящия текст ще изписвам като КХ.
  И така, кой е кварталният хакер, как и защо трябва да се предпазим от него. Накратко, КХ си мисли, че може всичко, знае всичко, че е абсолютно неповторим и уникален в познаването на компютърната техника.
  Бих могъл да поспекулирам малко и относно външния му вид, но все ще се намери някой, който да каже че натиквам хората в рамки.
  Е не, не издържам, все пак ще ви дам един жокер, но само толкова. КХ обикновено е на възраст от 15 до 18-19 години и в повечето случаи (но не всички) наистина живее в квартал. Над горната гранична възраст, той или еволюира в истински компютърджия, или тотално заебава тая работа.
  Основната цел в живота на КХ е да бъде най-добрия (или поне да изглежда такъв). Най-лесно ще ми бъде да ви представя образа на КХ, като използваме неговото основно трудово сечиво, а именно – персоналния му компютър.
  И така, включваме имагинерното РС на КХ. Оказва се, че докато Линдолса зареди, аз съм изпушил две цигари. Естествено, решавам да потърся причините за това и отварям Task Manager-a. О, ужас – той изглежда приблизително по следния начин.
image

  Заедно с Уин-а се стартират ICQ, Skype, BitComet, MSN Messenger, два антивируса, файъруол, анти-спай, попъп блокер, около десет абсолютно ненужни сървиза на програми, плюс безчет процеси, които виждам за първи път през живота си.
  Аз се чудя що пуша по кутия на ден, пък той Уиндоуса бил виновен.
Десктопа е заринат с икони, някои от тях на сериозни програми като Corel Draw, Photoshop, Macromedia Dreamweaver, Adobe Premiere, други пък на абсолютно непознати парчета софтуер. Съмнявам се, че КХ ползва и 5% от възможностите на тези пакети, но затова по-надолу.
  След като се отърсвам от първоначалния шаш, изпод иконите виждам, че даже има и уолпейпър. Той в повечето случаи е следния:

1. Разголена мацка (не много модерно напоследък)
2. Ноу яка тунингована спортна кола, тип Need for Speed
3. Снимка на гаджето, правена с gsm (но само ако мацката е яка)
4. Нещо, на което пише hacking, hacked, hacker
5. Уолпейпър на Counter Strike
6. За друго не можах да се сетя

Пример 1 | Пример 2 | Пример 3 | Пример 4

  Уин-а е “преоблечен” с някакъв много гъзарски (и много грозен) скин. Става ми ясно, че или е използван вездесъщия Vista transformation pack, или това е някакъв Уин самоделка изтеглен от тракерите, от типа “Windows Black Mega Hyper Power Edition”. Напълно възможно е да има и някакъв сайдбар, показващ натоварването на процесора, фазите на луната, цикъла на приливите и атмосферното налягане в Занзибар.
  Ако всичкото това нещо се зарежда на малко по-старичък компютър, към двете цигари прибавяме и кафе.
  Може би си мислите че КХ е накачулил всичко това за да удовлетвори естетичните си потребности. НЕ! Цялата тази шашмалогия има за цел да стряска новобранките, да всява ужас в по-неопитните юзъри и да им внушава колко велик и знаещ е КХ. В стил “Я ме вижте аз какви магии знам”.
  Характерно за КХ е, че се обгражда с хора по-невежи от него. Така може да блести в техните очи, изглеждайки невероятен капацитет. А всъщност реалните му знания в повечето случаи се свеждат до:

1. Инсталиране на Уиндоус (по най-некадърния начин)
2. Инсталиране на програми по системата “Next->Next->Next”, без въобще да се гледат разните му там отметки
3. Записване на диск
4. Теглене на торенти
5. Инсталиране на плейър + кодеци
6. Правене на разни дребни магийки в Скайп (където ника естествено е HaKeRa_86)

  Типичен сценарий: Познат на бащата на КХ си е купил PC. Обажда му се да поиска помощ, а бащата казва: “Аз шти пратя мойту момче, то страшну ноу му разбира”. И ето, нашият приятел КХ отново е герой. А познайте на кво ще прилича копмпа на човека.
  У-ф-ф-ф, разсеях се с тези философски размисли. Да продължим нашата разходка из компютъра на КХ. Решавам да отворя Winamp-a. Той естествено също е скиннат изцяло в стилистиката на Уиндоуса. Плейлистата включва парчета на 50 Cent, Драгана Миркович, Оркестър “Кристали”, Румънеца и Енчев. Задължително и няколко трака с апокрифните имена “mnoo qk ku4ek” и/или “mnoo qko tehno”. За кючека не знам, но якото техно обикновено е парче на Scooter или пък нещо дрънчащо от рода на 666 – Paradox или Amok.
  Мамка му, и на тоя компютър няма никаква свястна музика за крадене. Продължавам аз да си ровичкам и да размишлявам.
  КХ винаги ползва последните версии на най-комерсиалните програми, нищо че са тежки и пълни с какви ли не бъгни. Дисковете се записват с Nero 8 Ultra Edition, естествено на максимална скорост. Нищо че след три месеца няма да могат да се четат. КХ ползва изключително квалитетни оптични носители от рода на Princo, RiData, B-Max, CopyMe и т.н.
  Филми се гледат с вездесъщия BS Player, кракната про версия + култовия K-Lite Codec Pack. КХ не е и чувал за KM Player. Офис пакета е версия 2007, нищо че ползва само Уърд (рядко) и че заема място колкото една операционна система.
Въобще КХ не обича фрии софтуера. Защото така няма повод да се гъзарее. Друго си е да ползваш най-новия пиратски софтуер, без да си платил и стотинка. Тоест освен разбирач, КХ го раздава и тарикат. Идеята е да прецакаме системата, да минем тънко (типична черта на българската народопсихология).
  Ауторъна на компютъра на КХ си бичи с пълна сила, сървизи като “Remote Registry” работят необезпокоявани, въобще картинката е плачевна. Разширенията на файловете не се виждат...
  Сега да ви кажа защо е опасен КХ. Защото егото му е огромно. Той жонглира със сложни технологични чуждици, на много от които не знае значението, само и само да не го помислят за некомпетентен. Примерно, вие сте приятел на КХ, и го викате за да оправи някакъв проблем на РС-то ви. Той в повечето случаи не знае какво да пипне, но от страх да не се “изложи” започва да човърка по знайни и незнайни места. Надява се че случайно ще уцели правилната настройка и отново ще бъде герой. Разбира се, това се случва много рядко. Резултатите от въпросното човъркане могат да варират от тежки до непоправими. От нуждата да се преинсталира Уин-а, до безвъзвратно отъркване на цялата информация от харда.
  Много характерна отличителна черта на КХ е, че в повечето случаи той е скаран с английският език. И обича българизираният софтуер. Уин на български, офис на български, Неро на български и т.н. Не му е ясно, че ако иска да прогресира в компютърджийските среди, все някога ще трябва да седне да го научи тоя ингилизки език.
  Съжалявам, ако някой се почувства лично обиден от гореизложения хумористичен материал. За да не бъдете и вие квартални хакери, не разчитайте на принципа "сред слепите и едноокия е цар".
 Музата ми се изпари също толкова ненадейно, колкото се бе появила. Bye!


Тагове:   хакер,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mitternacht - :)
17.08.2008 21:59
Култово писание :)))

ПС-и аз ползвам К-лите мега кодек пак, щото вътре май има всичко и си е полезно :))
Също и БС плеър :)
(Както и ВЛЦ плеър, който пък отваря може би всичко... :))

ППС-уолпейпъра ми е утринна светлина, огряваща някаква горичка и шосе в горичката.Шашава работа.Требе да го постна.
цитирай
2. ricetek - :)
17.08.2008 23:11
Пробвай КМ Player. При него цепията е, че е с вградени кодеци и не се налага да слагаш нищо допълнително. Отваря де що има видеофайл, включително mov, divx, flv можеш га гледаш и двд-та с него. Мене ми писна да слагам пет плеъра за пет различни неща и затова го избрах. А иначе, мерси за коментара.
цитирай
3. анонимен - Хех
18.08.2008 00:26
Абе и ти си един хакер:)

Единственото нещо, което не става с Кей-лайта, е риъл медиата (мързи ме сега да превключвам на латиница). Но има ВЛС, както ти е написал по-горе колегата. Въпрос на вкус:)

Истинският проблем е , че типа КХ се среща и по ИТ фирмите, дето уж работят професионалсти... Един такъв дойде вкъщи да ми оправя интернета, наговори ми куп глупости, изгоних го и си смених доставчика:)))

А па на мене "уолпейпъра" ми е десктоп колор блек и толку:) Чудесно е:)
цитирай
4. thomas - Уби ме!
18.08.2008 15:03
Първо, как ги накара да ти пратят десктопите си!? Нещо хитро ще да си приложил, или те просто се гордеят с това? Понеже аз не бих могъл да скрия погнусата си, на мен никога не биха ми ги дали.

Второ, искам съвет, и то съвсем сериозно. Кажи ми къде да намеря екземпляри, които не са от тия? Ама много сериозно искам! Обаче във възрастовата граница, от която ми се появяват всичките кандидатури за IT мениджър, просто не изскача нищо различно от това.

Иначе описаният типичен за днешния ден образ изглежда аналогично в почти всяка сфера на обществото ни - резултат от 20-годишното движение надолу по отношение на възпитание, образование и култура.
цитирай
5. novitejivotni - Много ме разсмя
18.08.2008 22:59
А ето това - "Характерно за КХ е, че се обгражда с хора по-невежи от него. Така може да блести в техните очи, изглеждайки невероятен капацитет." - е характерно за, може би половината от "специалистите", във всяка една област от нашата действителност.
Поздрави и весел ден :-)
цитирай
6. pitwasilew - Нъистинъ иднъ мноуугу смешнъ истоурия
19.08.2008 10:04
Доста се забавлявах докато четях това което си написал. Наистина, смях се от сърце. Когато описваш КХ имам чувството, че описваш герой на Дъглас Адам от "Пътеводител на галактическия стопаджия" или на Тери Пратчет-от света на диска. Жалко и едва ли, КХ чете, дори и на български.
цитирай
7. анонимен - Браво.
19.08.2008 17:25
Ноу яка статия. Какво е Remote Registry?
цитирай
8. energywatch - Поздравления..
20.08.2008 07:36
за постинга ! Отдавна не бях чел нещо смислено, "четабелно", весело .. и професионално !
Браво !
Жалко само, че покрай писането си изпуснал музата .
Гледай следващия път да не се изпари !
цитирай
9. aculata - Много яко.
20.08.2008 08:01
Много ми хареса! :p
цитирай
10. k2ipnagc - Постинга е много добре написан. ...
24.08.2008 17:10
Постинга е много добре написан.Забавен е и е готин. Обаче относно предпочитания спрямо Софтуерни продукти не може да се категоризира, по начина по който си го направил ти.Като изключим това беше яко!

"Mnoo qko"
цитирай
11. анонимен - : ) поздрави!!!
30.08.2008 14:38
Точно в десятката.Така отдавна не се бях смял.За съжаление това е истина.
цитирай
12. mitrandil - Кефиш с примерите за десктоп. Вс...
02.09.2008 01:03
Кефиш с примерите за десктоп. Всичко е готино само дето си забравил да кажеш че БС плеъра и той е на БГ иначе що се го ползва. И нищо няма за Мирката все пак малко уважение :-)))
цитирай
13. анонимен - Успех
03.09.2008 18:17
два антивируса, файъруол, - цитат. Ако това за тебе е съвсем излишен софт. успех тогава. Не ти ли минава мисълта че докато критикуваш така наречените кх ти едва ли не се съмоистъкваш колко знаеш и как не се хвалиш че го знаеш и това е най- добре ти си истрадал мъченик които споделя с хората в интернет , О ужас. Мисли малко защото между надутите и мислещи си че знаят има и други можещи които убиждаш с тоя текст.
цитирай
14. thomas - @13
03.09.2008 23:20
Тебе никой не може да те Убиди - докато опитваш да се самоиСтъкваш, само показваш колко си иСтрадал. Мани, мани...
цитирай
15. анонимен - kmplayer
05.09.2008 15:15
Може би въпросът ми е малко не на място, но ми е интересно имаш ли представа къде мога да прочета нещо повече за kmplayer? Аз ръчках из форумите им, търсих из google, но не мога да намеря нищо за произхода на програмата.

Немската уикипедия твърди, че проекта е стартиран (публично) тази година, но това е твърде малко време за създаването на такава сложна програма като плейър. Значи kmplayer вероятно използва вече съществуващ engine и интегрира съществуващ codec pack. И само интерфейса е нов. Но не мога да намеря нищо по тези въпроси.

Във форумите на kmplayer не можах да намеря и нищо по въпроса за лиценза на програмата. Немската уикипедия твърди, че те използват dual license: bsd и proprietary. Но уикипедия така или иначе става само за първоначално проучване, но не и за нещо сериозно.

Та ми е интересно - може ли някой да ми помогне да намеря тази информация?
цитирай
16. анонимен - Напомня ми на мен, когато бях на 16
06.09.2008 20:41
Когато бях на 16 и аз бях квартален хакер, сега съм на 18 и съм доста по близо до "Истински Хакер" Просто защото сега пиша истински код(за сега безполезен, но все пак истински код с истински знания").Веднъж здухах един такъв като си извадих дебелата книга за Python от раницата, следвана от дебелата ми книга за С и дебелата ми книга за Linux, както и тефтера ми с код. Това което той можа да ми покаже беше кутия с 50 диска, повечето от тях бяха бекъпът на тъпата му музика, и няколко вида уйндолси, аз също имам такива купчини с бекъпи, и имам около 20 различни Линукс дистрибуции, обаче не се фукам с тях. Също така го унижих публично като го накарах да ми обясни значението на термините които той използва, само на 4 от 20 знаеше значението(от къде да знам какво е html, да не съм речник?). Най- добрия начин да се справите с тези индивиди е да им унищожите егото, да ги смажете и да ги накарате да се чувстват тъпи, в този случай най вероятно просто ще ви игнорнат ако сте в нета, или ще ви напсуват опитвайки се да ви спрат да изкарвате наяве тяхната тъпотия. И все пак е много дразнещо, когато познати ме карат да им оправям компа, не съм на 16 и не ми е интересно. А що се отнася до егото, аз също имам проблем с него, но само ако човекът с който говоря е явно по тъп от мен, когато е равен или по умен, обикновено си държа езика зад зъбите.

пп Моя линукс е скиннат, но уолпейпърът ми си е просто сиво-син цвят, не понасям уоупейпъри с коли, но ако са самолети, проблем няма, имам над 5000 снимки на самолети, само за уоупейпъри, повечето КХ ми завиждат за колекцията. И все пак аз не съм истински хакер още, програмите ми първо трябва да станат полезни, това е целта на хакерството, да пишеш полезни програми, не да преинсталваш уйн-ове.
цитирай
17. анонимен - хахахах доста вярно
07.09.2008 01:15
Но не е правилно да е хакер нещо като кмп гъзар или от сорта хакерите са тея дето си играят със сметки :D
цитирай
18. анонимен - До номор 13
07.09.2008 12:01
А на теб ясно ли ти е, че като инсталираш две антивирусни програми започват да си пречат, да товарят компютъра изключително много, а има случаи в които може да ни ти стартира дори Уиндоус. А относно статията много добре е написана. Такива кх съм срещал доста, всичко е написано много точно и с добър стил.
цитирай
19. анонимен - ariman
07.09.2008 12:07
Заклевам се, едно към едно прилича на човека, който ме учеше на компютри преди 10-12 години, добре че съм умничък иначе и досега щях да считам натискането на Ctrl+a за магия /натискаше клавишните команди с апломб на пиянист/!!!
цитирай
20. анонимен - Колко вярно...
07.09.2008 12:40
Абсолютната истина си написал, спор няма. Бедата е че почти всички тийнейджъри имащи РС и изучаващи, чат-пат Информатика в училище, се възприемат като голееееми хакери(квартални разбира се). Опита ми показва, че тези които в действителност поназнайват нещичко, не се самоизтъкват и не говорят празни приказки.
цитирай
21. анонимен - Дам...тия ги ринем с лопата за съжаление
07.09.2008 12:42
За съжаление с колко много такива се сблъсквам :(, но пък колко ме разсмиват :). За плеър аз съм се спрял на GOM върви с целия пакет кодеци и е идеален за HDTV /при това и за full, с , малко цъкане по настройките/. Иначе аз си бацам с десктопите на Уина или едноцветен фон или някоя от техните картинки.
цитирай
22. анонимен - Гениално!
07.09.2008 14:22
В Българската блог сфера липсват автентични блогърски публикации. Тази тук е пример за това как трябва да се блогва. Жестоко и супер яко! Благодаря!
цитирай
23. анонимен - Отново за kmplayer
07.09.2008 14:53
Аз съм анонимен 15 и продължих да търся информация за kmplayer. Този път с повече успех. Изглежда този плейър има сериозни проблеми с код, лицензиран под GPL.

http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=462894
http://www.kmplayer.com/forums/showthread.php?p=481#post481
http://www.drunkenblog.com/drunkenblog-archives/000534.html#mplayerc
http://en.wikipedia.org/wiki/The_KMPlayer

Авторите на kmp се крият зад лош английски и отричат проблемите. Особено глупаво е, че в статията, оборваща "слуховете" за нарушенията на лиценза, авторите на програмата (или администраторите на сайта) изреждат куп библиотеки, които нямат право да използват по начина, по който го правят:

http://www.kmplayer.com/forums/showthread.php?t=141

Поради това според мен тази програма не трябва да се препоръчва, независимо от техническите й качества. Това е равносилно на препоръката на квартален хакер да се използва пиратски софтуер. Цитат от статията:

Друго си е да ползваш най-новия пиратски софтуер, без да си платил и стотинка. Тоест освен разбирач, КХ го раздава и тарикат. Идеята е да прецакаме системата, да минем тънко (типична черта на българската народопсихология).

Явно това е типична черта не само на българската, но и на корейската народопсихология. За тези, които не знаят в какво се състои проблемът при използването на свободен код в несвободна програма, този линк може да е от помощ:

http://en.wikipedia.org/wiki/GPL
цитирай
24. ricetek - До анонимен 15/23
07.09.2008 17:04
Благодаря за полезната информация.
цитирай
25. анонимен - държа само да подчертая, че в Инт...
07.09.2008 17:53
държа само да подчертая, че в Интернет пространство съществуват 2 плеъра с идентични имена, а именно - KMP. Държа автора на предпоследния пост да уточни кой от от двата визира в коментарите си. Аз лично се придържам към The KMPlayer от повече от 2 години и съм наистина щастлив юзър заради безспорните му характеристики и наитина ще се зарадвам да науча малко повече за произхода му :) Благодаря предварително.
цитирай
26. thomas - @анонимен 23
07.09.2008 20:05
Я да ми обясниш, ако обичаш, какво точно й "несвободното" на програмата KMPlayer, след като е безплатна? И между другото, страшно мразя тоя евфемизъм - да се нарича безплатното свободно и да се обяснява колко страхотна разлика има между двете. Дразни ме и демагогията на тези, които хем си раздават нещата безплатно, хем се сърдят, ако някой ги употреби, за да създаде нещо добро. Хем сърби, хем боли.
цитирай
27. provocateur - КХ рулира. . . за жалост намирам м...
07.09.2008 23:36
КХ рулира... за жалост намирам малка част от описанието му в мойте действия преди години... е не съм слагал подобни wallpapers или да ползвам платен софт, защото е гъзария, аз по принцип съм си привърженик на фрее-то. Ама съм правил въпросното бъраникане без да знам какво върша... и съм имал и доста инциденти. Както и да е, текста е перфектен за релаксация, отпускане и малко смях. : )
цитирай
28. анонимен - сменям си декстопа
08.09.2008 11:43
ъъъ копеуе изкам го тоя декстоп със глория!!! мноу голям фен съм и!!!

:)
Радва много статииката! Като във всяко едно отношение българина разбира от всичко по много!
Нави ме и мен да го видя тоя kmplayer, някой има ли впечатления как се държи с passtrough на dts/ac3?
цитирай
29. анонимен - Уточнения
08.09.2008 12:34
@25

Действително има два плейъра с това име. Единият - визиран от статията и от моят постинг - е плейърът вървящ под уиндоус, написан на делфи, наречен на името на главният му програмист "Канг" и спонсориран в момента от корейската компания "Пандора ТВ" (www.kmplayer.com). Другият KMplayer е графичен фронтенд към свободният (command line) mplayer (/www.mplayerhq.hu), разработен за графичната среда KDE (http://kmplayer.kde.org/).


@26

Прав си, че за крайният потребител разликата между "свободен" и "безплатен" софтуер не е толкова важна, колкото за програмистите.

Съвременните програми се пишат на псевдочовешки езици (C, C++, Java, Python, ...), докато компютъра разбира само машинен език - единици и нули. Така, че програмите, написани на псевдочовешки език се превеждат на машинен от програми, наречени компилатори и интерпретатори. Програмите на машинен език също могат да бъдат променяни (подобрявани), но със значително повече трудности, отколкото тези написани на псевдочовешки език (техническият термин за този език е "изходен код").

Разликата между свободен и безплатен софтуер е много проста: безплатната програма може да се свали и използва безплатно, докато свободната програма се разпространява заедно с изходния й код. Програмистите могат да добавят нови функции и да поправят грешки във свободните програми, защото разполагат с изходния код, но не и в безплатните програми, защото те нямат достъп до него.

Както, надявам се ще се съгласиш, ползата от свободния софтуер не е само за програмистите, но и за крайните ползватели, които профитират от поправените грешки и добавената функционалност.

Като странична забележка - струва ми се, че полемичния ти тон не е необходим. Можеш да зададеш въпроса си и без драматични трели в него. Благодаря.
цитирай
30. анонимен - За демагогията
08.09.2008 12:51
@26

Не разбирам напълно втората част от изказването ти, относно демагогията на тези, които раздават нещо безплатно, а после се сърдят, ако някой ги употреби за да направи нещо добро.

Свободният софтуер се покрива от различни лицензи, които отразяват различните намерения на авторите.

BSD, MIT и public domain лицензите позволяват на всеки да използва лицензираният под този лиценз софтуер както намери за добре - да го продава, подарява, да го инкорпорира в несвободен софтуер, да го превърне в несвободен софтуер и така нататък. Точно това направи Apple Inc. с един от BSD-кърнълите - взе свободен софтуер и го превърна в MacOS X. Това е перфектно легално и никой не протестира, защото отговаря на намеренията на авторите, избрали лиценза BSD. Много отлични проекти използват този тип лицензи - SQLite, BSD Unix и така нататък.

Свободният софтуер, лицензират под GPL отразява друго намерение на авторите - а именно да остане винаги свободен, независимо кой го подобрява. Лицензът изисква всеки, които използва този код, да направи своите подобрения обществено достояние. Това е нещо като принципите движещи науката - научните достижения се публикуват, за да могат други групи учени да ги използват в своята работа. Който няма желание да публикува подобренията си, направени в GPL-лицензиран софтуер, трябва просто да не използва такъв софтуер.

Нарушаването на условията за използване на лицензирани под GPL програми не е с нищо по-различно от нарушаването на EULA, на която и да е фирма.

Както може би си се досетил, аз съм чувствителен на тази тема, защото съм програмист и "безплатната" част в уравнението ме интересува много по-малко, отколкото "свободната". Тя е по-важна, защото гарантира, че и утре ще имаме свободните програми от днес, и че утре те ще са още по-добри от днес.

Прощавайте за дългия пост.
цитирай
31. thomas - @29, 30
08.09.2008 14:36
Аз много добре разбирам от кои си - това не може да се скрие, както и религиозната принадлежност. Всичките "поклонници" на думата "свободен", употребена в контекста на софуера, звучите по един и същи начин и приличате на религиозни пропагандатори с блеснали очи (и с трели на преклонение пред всевишния свободен код в гласа). А моите трели са от бяс, когато ви слушам глупостите за това колко било важно свободното да остане свободно. Хич не е важно даже, важно е това, което ни се продава (или дава безплатно) да работи и да ни спестява време, а не да ни отнема такова в борба с буболеците в него.

Не съм бил никога и няма да стана поддръжник на концепцията, че куп хора, работещи по един проект без йерархия и организация, могат да направят нещо по-добро от онези, които работят по класическия начин, и то с мотивацията да спечелят от това. Много баби - хилаво дете - това е обикновено резултатът от подобни начинания. Да, и аз ползвам подобни програми и някои от тях дори се случва да са читави (обикновено когато правят нещо ясно и просто, са много добри) и да съм благодарен на онези, които са ги създали. Само че и сам много добре знаеш, че нанасянето на промени не само оправя едни грешки, но и вкарва нови. Така че за мен синоними на свободния софтуер са ненадеждност и неясно бъдеще. И напротив, нищо не ми гарантира, че една програма утре ще е по-добра от днес - нито при комерсиалните, още по-малко - при свободните. И не е нужно да ми обясняваш азбуката - надявам се, че от това, което говоря, можеше да си направиш извода, че и аз имам нещо общо с програмирането.

Та не разбрах къде е проблема в това, че някой е базирал своята разработка на нещо, което явно не е било достатъчно добро, щом той видимо го е подобрил и му е дал завършен вид, при това също дава резултата от своя труд безплатно, но примерно няма желание други да му се бъркат в резултата от труда му (най-вероятно защото иска сам да си оправя грешките, вместо други да му вкарват нови). Това нарушавало лиценза?! Е извинявай, ама наистина е демагогия да ползваш оръжията на онези, срещу които всъщност се бориш (адвокатите, измислили лицензите за ползване на платения софтуер), срещу онези, които ти помагат.
цитирай
32. анонимен - Браво, човече :)
08.09.2008 15:09
Много вярно и в същото време мн забавно.
Най ме зарадва тва за атмосферното налягане в Занзибар. Наскоро ми пратиха 2 момчета да ми сменят некви настройки на нета. Щеше да е хубаво, ако предварително знаеха ква услуга ползвам, щото ми затриха IP адреса и другите дивотии без причина. Добре че преди време един приятел, дето е Х (без К-то ;) ) ме беше посъветвал да си го кътам някъде.
цитирай
33. анонимен - За да приключим темата, Томас
08.09.2008 16:31
Прощавай, че се опитах да ти разясня основни неща относно лицензите - действително не бях останал с впечатление, че имаш познания в тази област. Препрочитайки постовете ти и сега не мога да видя, какво точно трябваше да ми подскаже твоята компетентност в тази област. Не ме познаваш и ми се струва, фигуративно казано, че доста се надвесваш от прозореца като ме описваш като човек с блеснали очи, изпаднал в религиозен транс. Поради това, че не мисля, че имаме основа за конструктивен разговор, а съм попреминал възрастта в която флеймчетата ми правеха удоволствие, няма да те дразня повече с коментарите си. Освен това не съм чак толкова глупав, че да смятам, че мога да променя твоята гледна точка. Всеки си има глава на раменете и е свободен да мисли както си иска.


Последният азбац в коментара ти показва, че дори не си си направил труда да прочетеш линковете, които коментираш с такъв апломб. В един от тях става въпрос за *използването* на лицензирани под несъвместим лиценз (GPL) библиотеки от KMplayer, а не за *поправяне на грешки*в тях, тоест подобряването им от автора на KMplayer. Този списък е предоставен от самите автори на програмата. Никой не насилва автора на KMplayer да използва тези библиотеки, ако не му допада лиценза им. А ако все пак желае да ги използва, се налага да се съобрази с желанието на техните автори, относно начинът им на употреба. Толкова е просто.

И не - не става въпрос за това, дали ти, аз или авторът на KMplayer харесва някои от лицензите. Много хора смятат, че лицензите на Майкрософт са неморални, много хора смятат, че GPL е рестриктивен лиценз и няма нищо общо със свободата, освен на думи.

Не става въпрос и за платено <-> безплатно. GPL няма нищо общо с монетарни трансфери, тъй че забележката ти за това, че KMplayer е безплатен е напълно неуместна.

Става въпрос за това, че има лицензни правила, към които авторът на KMplayer умишлено не се придържа. И това го оприличава в известен смисъл (и преди да си скокнал отново - не, не говоря за некомпетентност) на Кварталния Хакер, за който става въпрос в статията. Аз не виждам разлика между Кварталния Хакер, инсталиращ кракнат фотошоп и фирмата, която е решила да спести разходи, използвайки чужди библиотеки по нелегален начин. И в двата случая става дума за нелицензирана употреба. Нито повече, нито по-малко.

Надявам се, че съм се изразил достатъчно ясно. Приятен ден от мен и не си слагай излишен багаж на сърцето!
цитирай
34. ricetek - Следващият коментар..
08.09.2008 18:16
в тази словесна схватка няма да бъде одобрен!
цитирай
35. thomas - ...
08.09.2008 19:53
@ricetek, който няма да ми одобри следващия коментар... Уви, бих му го написал в лично съобщение, но човекът е анонимен...

@анонимен 33
Виж сега, аз съм прагматичен човек. И като такъв знам чудесно, че ако някой сам желае кода на програмите му да се разпространява свободно, трябва да е готов, че той ще бъде ползван от всеки, който има достъп до него, и то по начин, независим от желанието му и от това какво са му написали адвокатите във файлчето, наречено GPL лиценз. Ако не желае това да се случва, трябва да предоставя въпросния код само на хора, които му го поискат изрично по ясен повод и с ясни ангажименти какво ги грози, ако го използват по начин, различен от този, за който са се разбрали.

И не си прав, че не съм прочел линковете (или по-точно че не знам за какво става дума в тях). Знам чудесно, но това не значи, че то ми харесва. Точно както не ни пука особено, когато слушаме някоя свалена от интернет "нелицензна" песен, така не виждам защо трябва да ни пука и че някой е употребил нечии програмни модули (при това по дефиниция безплатни), щом го е сторил, за да направи друг безплатен продукт (и то успешен). Да, всъщност с това казвам само едно - че не харесвам GPL лиценза като идея - не може нещо хем да е свободно, хем да има ограничения. Тогава просто не е свободно - точно затова говорех и за демагогията на радетелите на свободния код.

Лицензите и патентите, както всеки от нас е забелязал, далеч не носят само добрини на човечеството. Те често спъват прогреса и обричат много хора да ползват неудобни или несъвършени уреди, програми и т.н. Специално при софтуера, купищата патенти на Microsoft са причина програмите на техните конкуренти (включително и тези с отворен код) да правят аналогични неща по насилствено различен начин, само и само конкурентният продукт да не може да достигне по удобство "първообраза". Справка - Open Office.
цитирай
36. анонимен - хах
09.09.2008 02:09
еми преди време и аз бях така като бях на 16 години някаде компютъра ми беше същия после осъзнах с времето че вскичко е пална глупост.... само office 2007 си сложих де ... ама пиша бая пък и power point e ненадминат определено :)
цитирай
37. анонимен - Остаряло като идея ми се вижда, честно
12.09.2008 15:45
аз пък не мисля, че компютърната грамотност е нещо, за което да се заслужава да се говори. 21ви век сме. Все едно някой да се похвали, че може да кара. Някои могат, други не, но така или иначе, компютрите са толкова навлезнали в живота ни, че тези теми са остаряли с 10тина години. Компютъра е просто един инструмент, който не трябва да го разбираме, а да го употребяваме. В тази връзка ми се струва тъпа частта за програмите на БГ, ние сме в България и с кеф си ползвам софтуер на български. Колкото до различните умения - и аз преди 10 години се напъвах в тая насока, но това са отживелици. 5 години продавах компютри, после продавах рутери, сега продавам мрежи. И честно казано, не ми се е случвало да ме е яд, затова че не знам нещо по работата на компютъра - дреме ми. Ако мога да си проектирам на него мрежата, ако ми работи счетоводната програма да си я продам, ако ми работи мейла и нета, за да си върша работата, все тая даже кой ги е написал, искам да са удобни и на български. Все ми е тая как се инсталира уиндоус. А, всъщност, ме мъчи едно нещо. Искам да си сложа на лаптопа убунту. Обаче вистата не го пуска - трябва да го пусна да бутва единствено от СД, иначе не тръгва. Обаче не мога, защото по неизвестна за мен причина биоса ми има неизвестна за мен парола. Ей тва ми е проблем.
цитирай
38. thomas - Така е то...
12.09.2008 16:44
На крадените компютри човек обикновено не им знае паролата на BIOS-а :-) Ако все пак не е краден, сигурно има как да я научиш. А що се отнася до разсъждението струва ли си да разбираш от компютри и от това какво, как, защо и кога се случва вътре... въпрос на личен избор и на професия. Ако работата ти не е свързана с това да инсталираш компютрите на хората - може да ти пука, може и да ти е все тая - зависи дали искаш да работиш ефективно, да реагираш динамично на ситуации (да хванеш интернет връзка в хотел или на непознато място) и да не се излагаш пред хората при комуникация (примерно като не умееш да си настроиш мейл програмата така, че кирилицата да се изпраща или вижда от теб нормално). Уменията в тази област са като във всяка друга - има лаици, има напреднали, има почти професионалисти. Но мисля, че авторът на поста говореше за хора, на които се счита, че това им е ПРОФЕСИЯТА. И да осбъждаме дали да си тотален некадърник в работата си е добро или лошо... просто ми се струва безумно.
цитирай
39. nofearinc - Ех, спомени :)
24.10.2008 14:58
Доста забавна статийка - връща ме едно 5 години назад, в годините на 'кварталния хакер' - спомням си как бях намерил един процесор на аванта и реших да пробвам да 'изкормя' моя процесор вкъщи и да сложа на негово място новия. Резултат: счупени крачета на стария процесор, 3 пъти по-слаб нов процесор - и дълги скандали със семейното настоятелство :D
И тея неща със скиновете ги помня... Обаче и по принцип ползвам по-тъмни скинове умишлено (комбинирано с нисък контраст и светлина на монитора), защото ме болят очите.
Прав е и колегата от първите постове, че по ИТ фирмите често се срещат такива псевдо-спецове, но все отнякъде се започва ;)
цитирай
40. анонимен - Браво...
09.12.2008 16:30
Сега поне ги открехна, за auto run-а :D
цитирай
41. pulsar - Е, много добре казано...
03.01.2009 05:19
Макар, че е 5:15 сутринта се смея с пълно гърло...
Виждам, че 45% от постингите са изписани от хора, чиято езикова култура не стига и до върха на носовете им... Но не за това ми е смешно (нищо, че реално е драматично), а се радвам на доброто ти писане...

ПП. Десктопът ми преобладава в чисто черно от години, много рядко там се появяват задължителните нови автомобилни бижута на скандинавските автомобилни производители.
Хората, които слагат по 15 антивирусни, 10 файъруола ще е добре да попитат доставчиците си (и работещите в тях КХ) какво става когато им вземе някой МАК адресчетата :-)...
Поздрави !
цитирай
42. анонимен - mnogo qko
05.03.2009 00:06
mnogo pravilno gotin,dano skoro pak ti tekne muzata
цитирай
43. анонимен - wallpaper
16.12.2009 02:25
Е моя Уоупейпър като е на "Елмо" от "Улица сезам" :P Много ме кефи тва човече :D
цитирай
44. анонимен - twis7
23.12.2009 16:00
открих себе си в някой от редовете.Наистина ме заболя :D
цитирай
45. анонимен - remote registry
26.12.2009 19:28
К'во е ремоте регистри?
цитирай
46. анонимен - i az sum ot KH :D slu6aite sq
18.08.2010 16:58
slu4i mi se da preinstaliram windows na priqtel no ne 6te6 li nemoga formatna C: kvi li ne programi probah nakraq ru4kah formatvah daje ot safe mode s diska bootvah pak formatnah i se o6te 7GB Sa zaeti tui 4e nikoi ne e perfekten
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ricetek
Категория: Други
Прочетен: 170418
Постинги: 39
Коментари: 101
Гласове: 694
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930